Uitzending 2 februari, 18:00 uur, Nederland 2

Twee leden van het R.K. koor “Joachim” uit Bolsward zingen begin mei in Rome mee in het "Mooiste kerkkoor van Nederland". Zondag 20 januari was een cameraploeg van omroep RKK bij de repetitie van Joachim om opnames te maken en werden er audities afgenomen.

Dirigent (en presentator) Wilfred Kemp is op zoek naar 18 goede zangstemmen voor het kerkkoor dat hij samenstelt. Deze zoektocht is onderdeel van het programma Katholiek Nederland TV van omroep RKK. Het leidt langs koren in de zeven bisdommen van Nederland. Per koor wordt een auditie gehouden waarin de beste solisten worden gekozen. In iedere uitzending volgt daarna een reportage met het levensverhaal van één van de zangers van het koor. Het mooiste kerkkoor van Nederland zal na een aantal gezamenlijke repetities begin mei zingen in de Kerk der Friezen in Rome.

Zondag 20 januari mocht “Joachim” als eerste koor de cameraploeg ontvangen. ’s Middags waren er al opnames gemaakt voor een portret van Henny Brouwer, één van de koorleden. ’s Avonds werden er opnames gemaakt bij de repetitie in de St. Franciscuskerk en werden de audities afgenomen. Door de beperkte tijd konden niet alle leden auditie doen. Op verzoek van de RKK was door de dirigent van “Joachim” al een voorselectie gemaakt.

De audities werden afgenomen door Wilfred Kemp en pianist Michiel Rozendal. Vijf koorleden mochten ieder een zelfgekozen stuk zingen voor, waarna hun zangbereik werd getest met het zingen van toonladders. Ook werd beluisterd hoe snel de zangers een nieuw lied oppakten.

Terwijl het koor in de kerk verder repeteerde, beraadslaagden Kemp en Rozendal wie ze zouden kiezen. Na vijf zeer goede audities was dat geen makkelijke keuze. Het gaat ze daarbij niet direct om de allerbeste stem maar soms ook om de bezieling waarmee het koorlid zingt. Uiteindelijk bracht Wilfred Kemp het verlossende nieuws welke twee leden geselecteerd zijn.

Het R.K.-koor Joachim was voor dit programma als koor uit het bisdom Groningen-Leeuwarden voorgedragen door de Nederlandse Sint Gregorius Vereniging, de vereniging voor liturgische muziek in de rooms-katholieke kerk. Het koor is één van de koren van de Sint Franciscusparochie uit Bolsward. Het bestaat al ruim 30 jaar en telt veertien leden. De muzikale leiding is in handen van dirigente Cecilia Bekema, met Jan Sterenberg als organist.

Wilt u weten welke twee koorleden mee gaan naar Rome? Kijk dan zaterdag 2 februari om 18.00 uur naar de uitzending op Nederland 2.