alt555 jaar geleden, toen Bolsward stadsrechten kreeg, stond in onze stad een klooster van de Franciscaanse minderbroeders. De Broerekerk was toen een kloosterkerk, en ongetwijfeld werd er daar door de monniken veel gregoriaanse gezangen gezongen.

142 Jaar geleden werd in de Rooms-Katholieke kerk van Bolsward een Herenkoor opgericht. Een groot gedeelte van hun repertoire bestond uit Gregoriaanse gezangen, ter ondersteuning van de Liturgie. Dit koor bestaat nog steeds. Naast de hedendaagse kerkmuziek wordt het Gregoriaans nog gekoesterd als een kostbaar erfstuk.
Het Sint Franciscus Herenkoor wil graag iedereen hiermee kennis laten maken en wel op zaterdagmiddag 28 augustus en zaterdagmiddag 4 september tussen 13.30 uur en 14.30 uur. Zij zingen dus dezelfde gezangen zoals de Franciscaanse monniken dit 555 jaar geleden hebben gedaan; en in dezelfde kerk !

Voor foto's klik hier