Laagdrempelige geloofscursus

De Zalige Titus Brandsmaparochie organiseert samen met de Gasthuiskerk en Het Keerpunt vanaf september een Alpha-cursus, een basiscursus over ons christelijk geloof. In tien avonden en een weekend ontdekken de deelnemers wat het christelijk geloof inhoudt.De cursus is bedoeld voor iedereen die die vragen heeft over de Bijbel of over het geloof, net tot het geloof is gekomen, of open staat voor het geloof. Deelname aan de cursus is in principe gratis.

In Mattheüs 28 geeft Jezus de opdracht om de wereld in te gaan om het evangelie te verkondigen, zodat steeds meer mensen Hem zullen volgen. De drie genoemde kerken van Bolsward geven met de Alpha-cursus gehoor aan deze oproep onder de naam Alpha Bolsward.

De Alpha-cursus is een cursus van tien avonden en een weekend. De cursus heeft als doel om in een goede, open en veilige sfeer de deelnemers zelf te laten ontdekken wat het betekent om een kind van God te zijn. Iedere avond begint met een gezamenlijke maaltijd, gevolgd door een inleiding op het thema van die avond. In kleine groepjes wordt daarover nagepraat. Deze opzet heeft als voordeel dat er enerzijds duidelijke informatie wordt overgedragen en dat er anderzijds volop ruimte is voor onderling gesprek en ontmoeting.

Om er voor te zorgen dat de deelnemers hun verhaal durven te doen en hun vragen durven te stellen, is het belangrijk dat ze een goede relatie met elkaar hebben. Aan deze relatie wordt o.a. gebouwd tijdens de gezamenlijke maaltijden. Tijdens deze maaltijden is er tijd en aandacht voor elkaar om zo elkaar steeds beter te leren kennen.

Om de Alpha-cursus goed te laten verlopen, heeft Alpha Bolsward mensen nodig die hier hun steentje aan willen bijdragen. Daarom is de groep nog op zoek naar personen die willen bidden en/of koken. Het is belangrijk dat er voor zowel de deelnemers als de leiders gebeden wordt. In een groep of thuis kan gebeden worden dat alles wat gezegd wordt, geleid mag worden door de Heilige Geest en dat deze harten zal aanraken, zodat mensen Gods grote liefde mogen ervaren. Omdat de maaltijden een essentieel onderdeel van de Alpha-cursus vormen, wordt er ook gezocht naar meerdere personen die één of meerdere keren willen koken voor de Alpha groep. Ook vrijwilligers die willen meehelpen om de cursus te leiden of op een andere manier iets willen betekenen, zijn van harte welkom.

Voor meer informatie, opgave voor deelname en als vrijwilliger:

Hieronder staan de data waarop de cursusavonden en het weekend zullen plaatsvinden:

19 september introductieavond voor belangstellenden
26 september cursusavond
3 oktober cursusavond
10 oktober cursusavond
17 oktober cursusavond
31 oktober cursusavond
7 november cursusavond
14 november  cursusavond
18 en 19 november  Alpha-weekend
21 november cursusavond