Parochianen samen met bisdom op bedevaart

In de meivakantie zijn we met ruim vijftig mensen uit onze parochie op bedevaart naar Lourdes geweest. Vanuit het hele bisdom waren we met zo’n 460 pelgrims, die met zes bussen en één vliegtuig naar Lourdes reisden. We kunnen terugkijken op een geweldige reis met heel veel bijzondere momenten.
Pastoor Bultsma was verantwoordelijk voor de geestelijke leiding. De praktische leiding was in handen van hotelleider Patrick Janssen. Voor de veertien kinderen en jongeren in onze groep hadden we twee begeleiders mee, Ellen en Arjen. Zij hebben zich de hele week over de kinderen ontfermd. Cecilia Bekema en Boudien Janssen-Terbraak waren mee als dirigent en organist voor de gehele bisdombedevaart.

Op zaterdag 30 april vertrokken we in alle vroegte om via de Kathedraal van Amiens in Lisieux te eindigen. Hier brachten we zondags een bezoek aan de H. Thérèse en hadden samen met de andere buspelgrims een eucharistieviering in de crypte van de basiliek. Via een overnachting in Niort kwamen we maandagmiddag aan in Lourdes. Na installatie in het hotel brachten we een bezoek aan het Heiligdom en de Grot, waar Maria aan Bernadette verschenen is. De kinderen en jongeren deden een speurtocht over het Heiligdom. ’s Avonds was de welkomstviering, maar helaas had het vliegtuig vertraging, zodat niet iedereen er bij was.

Dinsdagochtend waren we wel compleet en gingen we met de hele bedevaart door de Heilige Poort om vervolgens naar de Mis in de ondergrondse Pius X-basiliek te gaan. Na de mis stonden de groepsfoto’s op het programma: met bijna 500 mensen op de foto, en natuurlijk ook een foto van onze eigen groep. In de vrije tijd daarna is een aantal mensen in de Baden geweest, een bijzondere en emotionele ervaring.
De stadswandeling ’s middags leidde langs een aantal plaatsen uit het leven van Bernadette. Indrukwekkend was het bezoek aan het Cachot, de voormalige, onbewoonbaar verklaarde gevangenis van de stad, waar de familie Soubirous woonde tijdens de verschijningen. Met 6 mensen leefde men hier in een kamertje van 3 bij 4 meter. Maria had geen armer kind uit kunnen kiezen.De jeugd bezocht ook de stad om daarna samen te ontspannen met spelletjes op het grote grasveld op het Heiligdom.

Eén van de hoogtepunten was ’s avonds de lichtprocessie: met duizenden mensen samen lopend de rozenkrans bidden en het “Te Lourd’ op de bergen” zingen bij het licht van de kaarsjes.

De woensdag begon met de viering bij de Grot. Het is steeds weer bijzonder om de Eucharistie te vieren op de plaats van de Verschijningen. Na de viering konden we met de hele bedevaart gezamenlijk koffiedrinken. In de zon, naast de Gave was het heerlijk vertoeven en konden we onze medepelgrims ontmoeten.

’s Middags gingen we in drie groepen uiteen voor de Kruisweg: Pastoor Bultsma ging de jongerengroep voor in de Grote Kruisweg met levensgrote beelden, Peter de Boer en Jan Mulder deden hetzelfde voor de goede lopers, en bisschop de Korte was bereid gevonden om de “Kleine” Kruisweg (met witte marmeren beeldhouwwerken) te bidden met de overige volwassenen en de jongste kinderen. De beelden en teksten maakten het lijdensverhaal van Christus heel tastbaar, ook voor het eigen leven. De middag werd afgesloten met de Sacramentsprocessie. Het Allerheiligste werd in processie naar de Pius X-basiliek gedragen, waar we na aanbidding de zegen kregen.
Na het diner gingen we naar de Avond van Barmhartigheid, een korte viering met daarna gelegenheid om te biechten. De priesters (ook de bisschop!) zaten verspreid door de kerk, en wie wil kon bij ze terecht voor het Sacrament van Boete en Verzoening. Hier werd goed gebruik van gemaakt. Mgr. De Korte gaf het mooi aan: “Voor al die momenten dat we te weinig liefde hebben getoond.”

Donderdag was Hemelvaartsdag. Op tijd vertrokken we naar de Pius X voor de Internationale Hoogmis. Met duizenden mensen van over de hele wereld hebben we de Eucharistie gevierd. ’s Middags brachten we een bezoek aan Bartrès, een dorpje op vier kilometer van Lourdes, waar Bernadette kort voor de verschijningen gewoond heeft. Bernadette ging hier ook naar de parochiekerk, en juist in déze kerk hadden we de viering met handoplegging met onze eigen groep. Veel mensen waren geraakt door deze viering.

De goede lopers konden terug naar Lourdes lopen, een ontspannen wandeling door de Franse heuvels. Onderweg werd gestopt bij de Oekraïens-Orthodoxe kerk.
De volwassenen hadden ’s avonds een vrije avond. De jeugd had een ontmoeting en gesprek met bisschop De Korte en ’s avonds laat met elkaar een bezoek aan de Grot.

Het létterlijke hoogtepunt bereikten we vrijdagochtend: tijdens de excursie gingen we naar de Pic du Jer, een 951 meter hoge berg direct naast Lourdes. Hier hadden we een heerlijk ontspannen ochtend met een prachtig uitzicht over Lourdes en op de Pyreneeën.

Op het eind van de middag was de Zendingsviering, waarin we uitbundig afscheid namen van Mgr. De Korte. Er werd een speciaal lied voor hem gezongen, en als cadeau kreeg hij een ingelijste groepsfoto van het bisdom. De viering liep behoorlijk uit, waardoor we laat aan tafel zaten. Daarna werden in het hotel de devotionalia (religieuze souvenirs) gezegend door pastoor Bultsma.

Zaterdagochtend vertrokken we uit Lourdes om naar Nevers te reizen. Door een omleidingsroute veroorzaakten we een kleine invasie bij een café in een ingeslapen Frans plattelandsdorpje: snelle, lekkere koffie en een toilet. We hadden het geluk dat baby Lucy die dag gedoopt was, en haar doopfeest in het café was, anders was het café dicht geweest. Aan het eind van de dag hadden we de Mis in de Kathedraal van Nevers. Na het diner in het klooster van Bernadette konden we eindelijk een bezoek brengen aan deze kleine (1m40 lang) Heilige. Bernadette ligt opgebaard in een glazen schrijn in de kapel van het klooster. Het was heel bijzonder en ontroerend om in haar nabijheid te mogen zijn.
Na een lange reisdag, met een diner in Lage Zwaluwe, kwamen we zondagavond rond half tien weer aan in Bolsward.
Het plezier en de gezelligheid samen en ook de ontroerende momenten laten zich moeilijk uitdrukken in woorden. Deze bedevaart is een reis geweest die mensen heeft geraakt en heeft veranderd.
Onze dank gaat uit naar ieder die op wat voor manier dan ook deze reis mogelijk heeft gemaakt!

VNB Lourdeswerk Zalige Titus Brandsmaparochie
Patrick en Boudien Janssen

Meer foto's en verslagen vind u via de volgende links: