Artikelen

Op woensdag 13 januari is de eerste ledenavond van dit jaar. Voorzitter Clara Bakker heet iedereen welkom en wenst iedereen nog een heel gelukkig 2016 toe. Daarna geeft zij het woord aan de heer Frits Visser uit St. Annaparochie, een gewezen touringcarchauffeur en reisleider.

De heer Visser, geboren in Oosterbierum, gaat al op jonge leeftijd in de schoolvakanties met zijn omke, die handelsreiziger is, op stap door Europa. Mede daardoor en door de geweldige verhalen over geschiedenis en andere culturen van zijn schoolmeester in Franeker, weet hij al vrij jong dat hij de kant van het toerisme op wil.

Nu is dat in de jaren 60 niet zo eenvoudig, want er bestaat nog geen opleiding voor toerisme, maar er is wel de mogelijkheid om een vrachtwagen te leren besturen. Zo komt de heer Visser eerst bij de firma de Jong uit Franeker en later bij de firma Althuisius terecht en rijdt vele jaren vracht op Italië, Spanje en Engeland.

Door zelfstudie bekwaamt hij zich in geschiedenis, cultuur, bouwkunst en natuur. En uiteindelijk krijgt hij bij Greencars in Valkenburg de kans om touringcarchauffeur te worden. Zijn eerste ritten zijn dagtochten naar Parijs. ’s Morgens vroeg de passagiers ophalen, afzetten bij diverse haltes in Parijs en aan het eind van de middag weer ophalen en weer op huis aan. De bussen in die tijd zijn heel eenvoudig, er is geen toilet aan boord en de enige luxe is een voetensteuntje, armleuning en asbakje en voor de chauffeur een radio met microfoon. Niet te vergelijken met de bussen van tegenwoordig, waar je veel meer beenruimte hebt en in de VIP-bussen heeft zelfs iedereen een internetverbinding. Hierdoor verandert de rol van de chauffeur.

Later stapt de heer Visser over naar Arke reizen, waar hij tot aan zijn pensioen gewerkt heeft. Na de val van de Berlijnse muur in 1989 wordt het werkgebied steeds groter, er worden ook excursiereizen naar de Oostbloklanden georganiseerd naast de reizen naar Noorwegen, de Noordkaap, Griekenland, Spanje, Oostenrijk en Italië. Zelfs naar Rusland, naar St. Petersburg en Moskou en vandaar 500 kilometer naar het oosten, naar Siberië, waar in de kleine dorpjes prachtige orthodoxe kerkjes staan. Maar deze laatste reis is een probeersel en omdat de wegen in dat gebied vreselijk slecht zijn en er bovendien weinig goed kaartmateriaal van dat gebied is en de bus zelfs door een doorwaadbare plaats in een rivier moet rijden, gaat deze reis maar 6 keer door en wordt dan uit het programma gehaald.

Er is wetenschappelijk onderzoek gedaan naar groepsreizen en men is tot de conclusie gekomen dat er 3 fases zijn: de orientatiefase, de conflictfase en de afscheidsfase. De Heer Visser kan zich daarin wel vinden. Hij vindt dat het beroep van chauffeur zwaar ondergewaardeerd wordt. Je moet sterk zijn om al die koffers, rollators en beautycases in de bus te laden, je moet met mensen kunnen omgaan en goede omgangsvormen hebben. Je bent chauffeur, gids, leider, reisgenoot, tot op zekere hoogte kameraad en je bent entertainer, soms relatiepsycholoog en je moet verstand hebben van conflictbeheersing en last but not least van EHBO. Bovendien heb je drie certificaten nodig om op een toeristenbus te rijden.

Er is een moordende concurrentie in de buswereld en tegenwoordig organiseert Arke geen busreizen meer maar heeft nu het vliegtuig als vervoermiddel: Arkefly.

De heer Visser heeft 43 jaar een dagboek bijgehouden over zijn reizen en zodoende kan hij ons op gepassioneerde wijze smeuïge verhalen vertellen en vertellen kan hij. Er wordt heel wat afgelachen deze avond.

Als laatste vertelt hij over een reis naar de Pyreneeën. De eerste stop in Parijs, waar het riool en de catacomben bezocht worden en natuurlijk een stadsrit. De tweede dag naar Limoges, waar een wijnkelder bezocht wordt en de derde dag komt men dan in Andorra aan. De dag erna maakt men de 3 passentocht en kan dan gratis water krijgen uit een bron en gratis is een toverwoord.

Clara bedankt de heer Visser voor de boeiende en gezellige avond met een presentje en wenst iedereen wel thuis.