Nieuwsarchief

In Bolsward heeft dit voorjaar de Passie plaatsgevonden, op locaties door de hele stad heen, geschreven en gespeeld door hoofdzakelijk jongeren. In Makkum zijn bij het 75-jarig bestaan van het kerkgebouw alle scholen betrokken door een bouwplaat en een kleurplaat aan de kinderen aan te bieden. Het project van Workum komt dit najaar, en in Witmarsum zullen we als kerken (oecumenisch, dus) present zijn bij de Triatlon, die daar op 31 augustus voor de tweede keer zal worden gehouden. Als gezamenlijke kerken gaan we de dorstigen laven, door bij de finish flesjes water uit te delen met een etiket om over door te denken. De Koepelkerk is open om op adem te komen (letterlijk en figuurlijk). Op verzoek van de triatlonorganisatie doen voorgangers van de Witmarsummer kerken mee als trioteam. Aan het einde van de dag is bij ons RK kerkgebouw de Neisit, de gelegenheid om samen iets te drinken en verhalen te delen. Dit zal uitlopen op een themaviering rond 16.30 uur, waarin we met toepasselijke popsongs, kerkliederen en teksten het Bijbels denken over lichaam en bewegen voor het voetlicht brengen. Dit losjes gestructureerd volgens de onderdelen van de triatlon: zwemmen, fietsen en hardlopen. Hoe ontstaat zoiets? Het uitgangspunt is eigenlijk heel eenvoudig: als het dorp of de stad ergens vol van is, willen de kerken niet ontbreken. Dat wil niet zeggen dat het ons altijd zal lukken, maar wel dat we betrokken willen zijn. Sportdorp en de triatlon zijn belangrijk voor Witmarsum. Er zijn letterlijk honderden mensen als sporter of vrijwilliger bij betrokken. De meeste van hen horen tot de jongere generaties, die wij meestal maar moeilijk weten te bereiken. Onze inzet bij de Triatlon geeft ons de kans, om al die mensen iets mee te geven van de rijkdom van het Evangelie – letterlijk (ons flesje met het etiket), maar ook gewoon door er te zijn, door op een positieve manier in het evenement te stappen. Bovendien hebben we een waardevolle bijdrage, die specifiek vanuit het geloof komt en heilzaam is. Dat komt tot uitdrukking in onze rustplaats/ stilteplek, de Neisit en de gebedsdienst. Wat brengt het de kerk? Het brengt de kerken allereerst verbinding. Ons meedoen heeft ons in contact gebracht met Dorpsbelang en vertegenwoordigers van praktisch alle verenigingen, zodat we inmiddels makkelijke contacten hebben en (weer) een stukje van het netwerk zijn geworden. Het brengt contact met een doelgroep die wij meestal niet bereiken, en het geeft ons de kans om op een nabije manier iets van de vreugde van ons geloven te laten zien. We ontdekten dat de kernwaarden van het Sportdorp-project waren: participatie, inspiratie en mienskip. Daar hebben we als kerken nog heel wat bij te dragen! In zo’n project ga je als kerk echt ongebaande wegen. Je weet niet wat de volgende bocht brengt, en ook zijn de wegen ten leven niet altijd makkelijk van dwaalwegen te onderscheiden. We zoeken de mensen waar ze zijn, en gaan een weg die wij niet kennen. Op hoop van heil voor de mensen, en zegen van God.

Lof zij de Heer, die ons lichaam zo schoon heeft geweven!

pastor Nelleke ten Wolde-Hijwegen.

Inschrijven voor de triatlon, individueel of als trioteam, kan nog tot en met 15 augustus: www.triatlonwitmarsum.nl.

Zowel de kerken (secretariaat@zaligetitusparochie) als de organisatie van de triatlon (Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.) zoeken nog vrijwilligers.