Bedenk een naam voor de nieuwe parochie en win een taart!

Op 1 januari 2014 gaan de parochies van De Viersprong (Bolsward, Makkum, Witmarsum en Workum) samen in één nieuwe parochie. De kerken zelf blijven hun eigen naam houden. Voor de nieuwe parochie als overkoepelend geheel wordt een nieuwe naam gezocht. Hiervoor is een prijsvraag uitgeschreven. Parochianen kunnen tot en met 30 januari 2013 namen inleveren.
Patrick Janssen is voorzitter van de werkgroep Communicatie in het samenvoegingsproces en vertelt hierover: “We hebben voor een prijsvraag gekozen, omdat twee altijd meer weten dan één. Als werkgroep kunnen wij wel namen bedenken, er zullen zeker parochianen zijn die met mooiere en betere namen komen.”
Er zijn wel spelregels waaraan de naam moet voldoen. De naam moet bijvoorbeeld verwijzen naar Jezus, Jozef, Maria of een heilige. Een fragment uit het Evangelie, een apostel, engel of zalige mogen ook als naam gebruikt worden. Patrick Janssen: “Er zijn alleen al meer dan tienduizend heiligen. De meeste mensen kennen wel de voor de hand liggende. Misschien is er wel een heilige die perfect past bij onze nieuwe parochie, en waar net één parochiaan aan denkt. De motivatie bij de voorgestelde namen is belangrijk. Waarom zou juist die naam geschikt zijn? We zijn op zoek naar een aansprekende naam. Eén die historisch verbonden is met het gebied, of die aansluit bij wat we als nieuwe parochie willen zijn.”
Samen met de pastoor Arjen Bultsma en pastor Nelleke Ten Wolde zal de werkgroep Communicatie drie namen selecteren. Een adviescommissie van het bisdom zal hieruit een naam voorstellen aan de bisschop, die uiteindelijk de naam toekent. Voor de inzender van de uiteindelijke naam is er een taart te winnen.
De bekendmaking van de naam wordt in de eerste helft van 2013 verwacht. “Vanaf dat moment hoeven we het niet meer over ‘de nieuwe parochie’ te hebben. Dan is het duidelijk waar we met zijn allen naar toe werken.”

Mail uw voorstel mét motivatie naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken., of gebruik het formulier en lever het in in de bussen achter in de kerk.