Stand van zaken rondom de samenwerking:

Maandag 7 februari kwamen de besturen van de parochies en de PCI’s van de viersprong samen in Bolsward voor een gesprek met de bisschop en zijn staf.
Na aanleiding van de presentatie van het beleidsplan november j.l. heeft de bisschop beloofd om bij de samenwerkende parochies langs te komen om samen te kijken wat de mogelijkheden zijn rondom een eventuele samenwerking. Parochies mogen aan de bisschop vertellen hoe zij staan tegenover samenwerking, en waar zij wel positief over zijn en waar niet. Omdat we als parochie allemaal te maken hebben met minder kerkbezoek, minder bijdrage van parochianen, minder vrijwilligers en minder pastores, weinig jonge mensen en veel ouderen, kunnen we als parochie alleen niet verder naar de toekomst. Maar wanneer we de krachten bundelen kunnen we daadkrachtiger zijn dan alleen. En kunnen we in de samenwerking meer tot stand brengen dan alleen. De bisschop stuurt aan op een reorganisatie, waarin de samenwerkende parochies binnen enkele jaren zullen komen tot één parochie, met één bestuur, één pastoraalteam en één beleid. Tegelijkertijd is het heel belangrijk dat op lokaal gebied (de plaatselijke gemeenschappen Makkum, Witmarsum, Workum en Bolsward) vieringen en activiteiten blijven bestaan. Dat de vrijwilligers die er zijn ook actief blijven.
Omdat deze nieuwsbrief eerder gedrukt moest worden dan 7 februari, kunnen we van het gesprek met de bisschop en de staf nog geen verslag doen. Dat volgt in de volgende nieuwsbrief.

Catechese bijeenkomst.

Op 11 januari j.l. kwamen Herman Agterhoek (kerkopbouwer van het bisdom) en Germa Kamsma- Kunst (namens de pastores) met de werkers in de catechese van de hele Viersprong bij elkaar om na te denken over de toekomst van de catechese. Gesproken werd over de mogelijkheden in meer samenwerken met elkaar. Hoe kunnen we met elkaar de catechese verzorgen in vier parochies en hoe kunnen we elkaar ondersteunen. Ook werd gesproken over catechese in deze tijd: niet alleen ter voorbereiding bij de sacramenten, maar ook themagerichte catechese en leeftijdgebonden catechese. Er kwamen van de werkers heel goede ideeën naar voren. Het was goed om die met elkaar te delen.
De pastores zullen nu een beleidsplan maken rondom de catechese en deze zal dan weer terug gekoppeld worden aan de coördinatoren van de catechese en de werkers in het catecheseveld.

Wist u dat….

• wij erg benieuwd zijn naar uw bevindingen rond het nieuwe “4sprong blad”
  • we elkaar het beste leren kennen door met elkaar in gesprek te gaan
  • we merken dat veel parochianen daartoe bereid zijn

“Geef de pen door aan…..”

Wie bent u en vertel iets over u zelf.
Ik ben Henny de Jong – Haanstra en ben op 24 november 1961 geboren in it Heidenskip. Toen ik 17 jaar was heb ik Johan leren kennen en in oktober 1981 zijn we getrouwd. Samen zijn we in zijn huis aan de Algeraburren gaan wonen. Ik werkte toen als interieurverzorgster bij de Thuiszorg. Samen kregen we 4 heerlijke meiden. Grytsje is nu 22 jaar, Anna Marije en Wytske zijn 20 jaar en Lysbeth is 17 jaar. Met hun vrienden hebben wij een hecht gezin en hopen dat dit zo blijft. Ook hebben we 5 jaar een loonbedrijf gehad waar Johan al 27 jaar werkte. Maar door allerlei tegenslagen zijn we hiermee gestopt en zo was ook mijn werk voorbij. Ik deed de boekhouding hiervan. Nadat ik bijna een jaar als receptioniste had gewerkt bij bejaardenhuis Nij Mariënacker als invaller werk ik nu 1 dag in de week bij een boekhoudkantoor in Workum. Graag zou ik meer werken en hoop dan ook dat er iets op mijn pad komt.

Wat inspireert u bijzonder.
Onze kinderen, familie en vrienden inspireren mij. Zij zijn er onvoorwaardelijk voor mij en ik voor hen. Samen kunnen we, hoop ik, deze wereld mee leefbaar houden.

Wat spreekt u aan in het katholieke geloof.
Van huis uit ben ik protestants opgevoed en heb me altijd thuis gevoeld hierin. Johan was katholiek en toen wij de kinderen kregen gingen zij naar de katholieke school met de buurkinderen. Daar wij nog bij de PKN kerk betrokken waren werd het combineren steeds moeilijker. De kinderen gingen mee met vriendjes en vriendinnetjes en wij langzamerhand ook steeds meer. Wij hebben toen de keuze gemaakt om helemaal over te stappen naar de katholieke kerk. Zoals zij alles leerden, leerden wij met hen mee. En toen de jongste dochter het Vormsel deed heb ik dit samen met haar gedaan en toen voelde ik heel duidelijk. Dit is mijn thuis en dat spreekt mij aan. Het thuis voelen binnen onze geloofsgemeenschap.

Bent u actief binnen de parochie en zo ja, op welk gebied.
Binnen de parochie zit ik nu 4 jaar in het kerkbestuur. Na 2 oriënterende jaren ben ik nu secretaris en behoren de werkgroepen die onder de liturgie vallen tot mijn portefeuille. Ook ben ik lektor in de vieringen en als vrijwilliger help ik mee daar waar nodig is. Bij de rommelmarkt en koffieschenken na vieringen of bij concerten.

Hoe ziet u een ideale parochie en bestaat die?
Of een ideale parochie bestaat, dat weet ik niet. Dit is voor iedereen verschillend. We kunnen er samen wel veel aan doen. Het houdt niet op als je de kerk uitstapt. Dan moet je je gevulde rugzak legen in de wereld en daar valt de parochie ook onder. Als je nooit je rugzak vult mis je in mijn ogen de nodige bagage. Samen met heel veel anderen kunnen we er heel wat aan doen en door naar elkaar te luisteren en er voor elkaar te zijn komen we aardig in de buurt van het ideaal. Nu met de samenwerking met de 4-sprong hoop ik dat de rugzak steeds gevuld blijft en dat we met zijn allen er een “ideale “parochie van kunnen maken waarin iedereen zich thuis voelt.

Ik geef de pen door aan: Zr. Lambertina van de parochie Witmarsum.

Heeft u op- / of aanmerkingen voor ons mail dan naar

Tot de volgende keer.