Nieuwsarchief

In een boeiend en respectvol vraag-en-antwoord aan elkaar komen diepgaande verschillen en onverwachte overeenkomsten aan het licht. Epilogen van dr. A. Plaisier, scriba van de PKN en dr. J. Vercammen, aartsbisschop van de oudkatholieke kerk van Utrecht, maken het geheel compleet.

De werkgroep Oecumene van het Bisdom Groningen-Leeuwarden heeft het plan opgevat om beide auteurs van deze, hoogst lezenswaardige, publicatie uit te nodigen voor een openbaar gesprek voor een wijdere kring geïnteresseerden uit zowel katholieke als protestantse kring. Beide auteurs hebben gaarne hun medewerking toegezegd. De sprekers zullen enerzijds ingaan op twee centrale kwesties, die zowel de protestantse als de katholieke christenen en hun kerken bezighouden. Anderzijds zullen zij ingaan op vragen van de aanwezigen.

Kwestie 1

Het verlossend lijden en sterven van Onze Heer Jezus Christus.

In de reformatie is dit een in theologie en prediking vaak beklemtoond punt: het verzoenend door de Heer vergoten bloed dat ons redding brengt.

Kwestie 2

Behoren tot Christus betekent ook: willen behoren tot Zijn kerk.

De huidige tendens lijkt de kerk te marginaliseren tot een vereniging van belangstellenden in Christus die, desgewenst maar niet noodzakelijk, behulpzaam kan zijn bij het onderhouden van een band met de Heer.
Is de kerk, in welk verband dan ook, eigenlijk nog wel nodig? Om maar niet te spreken van noodzakelijk?
De ontwikkelingen in kerken van zowel katholieke als protestantse signatuur lijken deze vraag onontkoombaar op te roepen.

Na de pauze is er gelegenheid tot vragen stellen aan de auteurs.

500 jaar reformatie.

In de jaren na 1500 deden de gebeurtenissen rond Luther, Calvijn en Zwingli het kerkelijke leven op zijn grondvesten schudden. Tussen 2010 en 2020 vinden er veel initiatieven plaats in het kader van de herdenking van 500 jaar reformatie. Ook deze bijeenkomst wordt in dit licht georganiseerd. Er is immers in die 500 jaar genoeg gebeurd in de verhouding Rome – Reformatie om het gesprek niet alleen te beperken tot herinneringen aan de dagen van toen.

Aanmelden bij:
Mevr. L. Winter

Het aantal plaatsen is beperkt. Wees dus tijdig met uw opgave.

Organisatie: Diocesane werkgroep Oecumene Bisdom Groningen-Leeuwarden

De Arke,
Flevo 161
9204 JV Drachten

Datum: maandag 21 maart 2011
Tijd 17.00 tot 21.00 uur

Programma:
16.30 uur ontvangst met een kopje koffie
17.00 uur welkom
gebed door Mgr. G. de Korte
inleiding
gesprek over de twee kwesties
18.15 uur pauze
Voor soep en brood wordt gezorgd.
19.00 uur gesprek tussen inleiders en aanwezigen
20.00 uur pauze voor een kopje koffie