Nieuwsarchief

SAMENVATTING VERSLAG PAROCHIEVERGADERING DD 28 APRIL 2010.

Pastoor van der Wal mag 22 parochianen welkom heten en hij opent de bijeenkomst met een lezing uit Jesaja en met het Gebed van de H. Geest.

Aan de orde komt het financieel verslag over het jaar 2009. Het jaar sloot met een tekort van ruim € 37.000,00. In grote lijnen kan dat worden verklaard door de stijging van de gewone exploitatiekosten, maar ook door de jubileumviering en de kosten die voortvloeien uit de grote restauratie van het kerkgebouw, zoals hogere verzekeringen en verplaatsing van het orgel. Maar dat niet alleen. Ook de bijdragen uit Kerkbalans en de collectes dalen. Het parochiebestuur staat voor de moeilijke taak de inkomsten en uitgaven weer in evenwicht te krijgen.

Vervolgens wordt ruim de tijd genomen voor de presentatie van het plan voor de herinrichting door de ontwerpster mevr. Witteveen en de heer Visserdijk. Over bijna alle aspecten, gemaakte keuzes en mogelijke opties wordt uitvoerig van gedachten gewisseld.\

Na de pauze doet pastor Kamsma uitvoerig verslag over een aantal zaken. Ze wijst er op dat via de gele inlegvellen in de Parochieklok iedereen op de hoogte wordt gehouden van de voortgang en ontwikkelingen in de parochie. Het gaat om ontmoeten, communicatie en denken vanuit een idee. “Daar moet je naar op zoek, dat basisidee. Wat is de missie van de Kerk, van de parochie. Dat maak je concreet; tot doelen voor de verschillende groepen. Communicatie moet toegankelijk, uitnodigend, gastvrij en verleidelijk zijn en daarnaast kwaliteit hebben. Eigenlijk is alles wat je doet communicatie. Hoe ga je met elkaar om, aldus pastor Kamsma.

De film ‘As it is in heaven’ is twee maal vertoond in de parochiezaal. De eerste keer voor 60 vrijwilligers. Ze gaf aanleiding tot gesprekken met elkaar, over allerlei levenssituaties. Zoals wij ze ook in de eigen parochie meemaken. Ze heeft vast ook daarna nog vaak stof tot gesprek opgeleverd. Uit de nagesprekken is weer een aantal onderwerpen aan bod gekomen waarmee de klankbordgroep in de toekomst verder wil werken. Zoals; je verhaal delen met anderen, mogen zijn wie je bent, op verhaal komen bij elkaar. Het Verhaal delen met elkaar. De werkgroepen zijn meer dan de formele functie die ze hebben; vriendschappen en het leven worden gedeeld. Maar ook; mensen gelukkig maken met muziek, ouderen stimuleren tot onderlinge zorg, trouw zijn aan de club waar je bij hoort, ergens naar toe werken. En hoe kun je als groep goed samenwerken.

Bestuur en pastores zijn bezig met de toekomst van de parochies in de Viersprong. Er komen gesprekken op gang over bestuurlijke samenwerking.