Bij de schoonmaak en verplaatsing van ons kerkorgel in maart 2009 hebben de orgelbouwers onderstaande tekst (handgeschreven) gevonden in het orgel zelf. De tekst is hier letterlijk overgenomen.

In maart 1938 gekocht van de Gereformeerde Kerk IJmuiden-Oost.In de fabriek te Heerde geheel gerestaureerd door de Fa. J. Reil.
Daarna verkocht aan de Gereformeerde Kerk te Daarle.
In juni 1949 gekocht van de Gereformeerde Kerk te Daarle.
Geheel gerestaureerd door de fam. Madern en Moraal C.V.
Daarna verkocht aan de Gereformeerde Kerk te Oldenzaal.

In november 1971 gekocht van de Gereformeerde Kerk te Oldenzaal. In de fabriek te Heythuysen geheel gerestaureerd door de Fa. Verschueren N.V.
Daarna verkocht aan de St. Franciscusparochie te Bolsward.

Ons kerkorgel heeft dus al een hele reis door Nederland gemaakt. Dit is echter niet de gehele geschiedenis. Het orgel is een stuk ouder dan 71 jaar.

Uit "Kerkorgels in Nederland" (Maarten Seijbel, 1979):

In deze kerk werd in juli 1971 door de orgelmakers L. Verschueren te Heythuijsen op het priesterkoor een koororgel geplaatst. In een geheel nieuwe kast, gemaakt van gerookt eikehout, werd een oud binnenwerk ondergebracht, daterend van de tweede helft van de achttiende eeuwen van de hand van een onbekende orgelmaker. In de ventielkast bevindt zich een opschrift, waaruit de omzwervingen van het instrument blijken. In november 1971 werd het instrument aangekocht door de Firma Verschueren. Het instrument werd geheel gerestaureerd en van een passende kast voorzien. De dispositie is als volgt:

Manuaal C-f3 :

Prestant 8'

1972, C-F eikehout

Gamba 8'

oud, gaat vanaf klein c

Holpijp 8'

oud, C-F eikehout

Octaaf 4'

Gedektfluit 4'

oud, vanaf Cl open

Nasard 3'

bas oud, gedekt, discant open cylindrisch, 1972

Octaaf 2'

Cornet 3 sterk disco

1972, vanaf cis sprekend

Mixtuur 3-4 sterk

Pedaalca'.

Subbas 16'

1972, grenehout

pedaalkoppel

De mixtuur heeft de volgende samenstelling:

Cl

c2

2 2/3

2 2/3

Samenstelling cornet: cis I

2 2/3, 2, 1 3/5

Adviseur was Hans van der Harst.

Klik hier voor foto's van het verplaatsen van het orgel in 2009.