Artikelen

2009 was voor OPEN KERK een bijzonder jaar. De kerk bestond 75 jaar en stond daardoor extra in de belangstelling. In het Titus Brandsma Museum was en is een tentoonstelling ingericht onder de titel HUIZEN VAN LICHT EN STEEN waarin onze kerk centraal staat.

alt

Dit jaar deden we voor het eerst officieel mee aan Tsjerkepaad, samen met ongeveer 250 andere Friese kerken. Op OPEN MONUMENTENDAG mochten we 304 bezoekers verwelkomen, zodat we op de open middagen van dinsdag tot en met zaterdag tussen 1 mei en 1 oktober 2630 bezoekers konden begroeten. Hierbij zijn niet meegeteld de honderden die op andere tijden van openstelling van de kerk de kerk met een bezoek hebben vereerd. Er zijn ook honderden foto’s gemaakt, vooral van het interieur.

Op Bolletongersdei hebben de 20 vrijwilligers onder het genot van een kop koffie of een glas thee dit seizoen afgesloten. De meeste toeristen zijn vertrokken en het wordt ook weer te koud om enkele uren stil te zitten in de niet verwarmde kerk. Bijna allemaal hebben ze ook weer toegezegd volgend jaar weer present te zijn. De waardering was namelijk groot wat ook blijkt uit de bloemlezing uit het gastenboek van dit jaar.

• onze adem stokte toen we hier binnen kwamen
  • mooie kerk, hier ben ik voor de elfstedentocht, mijn man reed hem 20 keer, maar is helaas overleden. Nu steun ik mijn zoon die al voor de 15e keer meedoet. Vind het fijn om hier even binnen te zijn.
  • Geweldig als de zon door de glas in lood ramen valt; hoe stil het hier kan zijn
  • Leuk om deze Art Decokerk te zien. Ook het grachtje dat er onder door loopt is apart.
  • Wat een adembenemende rust straalt deze kerk uit. Diep onder de indruk.
  • Wat een mooie kerk en de fijne uitleg en gastvrijheid. De rust die hier hangt is heel fijn, dank je wel.
  • Schitterend gebouw, prachtige “sobere” kerk, (moet ik als protestant natuurlijk even kwijt!)

Wij als vrijwilligers waren er zelf vaak stil van.

M.C.Krijnsen, coördinator.