altEind december 2006 werd het parochiebestuur zeer aangenaam verrast door het bericht dat de subsidie voor restauratie van ons kerkgebouw is toegekend.
Ieder van u heeft daar inmiddels via de media en rechtstreekse berichtgeving kennis van genomen. Geweldig nieuws, omdat hiermee in ieder geval de toekomst van het gebouw veilig is gesteld! Onze dank gaat nogmaals uit naar allen die dit mogelijk hebben gemaakt.

Een speciaal in het leven geroepen restauratiewerkgroep, bestaande uit de heren Fred van der Werf, Jan Visser en Leo ter Beke is inmiddels aan de slag gegaan met de voorbereiding van de werkzaamheden. Dit zal gebeuren in nauwe samenwerking met de architect, de heer Gerben Brouwer van het bureau Kijlstra en Brouwer in Beetsterzwaag. De architect heeft de feitelijke aansturing over het bouwproces. Het parochiebestuur fungeert als opdrachtgever en delegeert de dagelijkse gang van zaken aan de commissie beheer en de werkgroep.

Een bouwproject kan niet zomaar starten. Er moet een bestek worden gemaakt, waarin alle benodigde werkzaamheden nauwkeurig worden omschreven. Daarna moet worden aanbesteed, ofwel een aannemer geselecteerd die het project moet gaan uitvoeren. De uitvoering zelf start pas als de aannemer zijn eigen voorbereidingen heeft getroffen. Zo moeten materialen worden besteld en werkzaamheden worden ingepland. We moeten rekening houden met weersomstandigheden, eventuele viermomenten van de liturgie en mogelijk een fasering in de uitvoering. Niet alle glas-in-lood ramen zullen gelijktijdig worden aangepakt.

Als eerste stap wil het parochiebestuur bekijken of ook "normale" onderhoudswerkzaamheden tijdens de restauratie kunnen worden meegenomen. Er zal een poging worden ondernomen om aanvullende subsidie(s) te krijgen. Ook ligt het voor de hand om de voorgenomen verplaatsing van de koren aan het plan toe te voegen, zodat de overlast beperkt blijft.

Wij zullen alle parochianen, en indien nodig ook andere belanghebbenden, de komende tijd regelmatig op de hoogte houden van de vorderingen. Dit zal gebeuren middels een vast item in de parochieklok en plaatsing van deze artikelen op de website. Suggesties van uw kant zijn ook van harte welkom. Het bestuur hoopt op een voorspoedig bouwproces en wenst alle betrokkenen veel succes!

Namens de commissie beheer, Leo ter Beke.