Zoals beloofd in de vorige Viersprong hierbij een korte terugblik op de dag van de armoede zoals die heeft plaatsgevonden op 31 oktober jl. in de Broerekerk.

De Broerekerk als huiskamer van Bolsward.

Het is een bijzonder geslaagde dag geworden, vooral ook omdat de doelstelling van de dag, het bespreekbaar maken van het thema armoede in Nederland en het meer uit de taboesfeer halen zeker gehaald is.
Er waren in de marktkramen 13 organisaties vertegenwoordigd die te maken hebben met armoedeproblematiek, zoals het ouderenwerk, het ruilnetwerk, Humanitas, een tweetal wijkverenigingen, FSU jongeren, de voedselbank en stichting Present. Zij waren na afloop tevreden over de dag, met name over de onderlinge uitwisseling en het aantal bezoekers wat om informatie kwam.
Het ochtendprogramma waarin Rutger Koopmans als inleider fungeerde was inspirerend. Zijn ideeën over hoe je mensen in hun eigen kracht kan zetten en ze minder afhankelijk moet maken raakte bij veel mensen een gevoelige snaar.
De paneldiscussie die daarop volgde was levendig, met een grote bijdrage van mensen vanuit de zaal.
Armoede in Nederland wordt een steeds actueler onderwerp, zowel in de politiek als in de huiskamers.
De gratis, door Bolswardse ondernemers, ter beschikking gestelde koffie en vlaaien smaakte overigens prima en hield de aanwezigen ook een beetje warm.
De lunch, door leerlingen van het Marnecollege gemaakte erwtensoep, geserveerd in de op de rommelmarkt en kringloopwinkel verkregen soepkommen smaakte prima.
De middag werd geopend door Kees Opmeer die in gesprek ging en verhalen vertelde over jongeren en armoede met leerlingen. Ze hingen aan zijn lippen en zij niet alleen, ook de aanwezige volwassenen luisterden met aandacht.
De zeven winnaars van de gedichtenwedstrijd waren aanwezig en mochten hun gedicht voordragen. Dit was een zeer indrukwekkend moment van de dag.
Prachtig om te zien hoe deze jongeren bezig zijn geweest met het armoedevraagstuk in Nederland en hoe ze dit in woorden hebben uitgedrukt.
Nadat alle mensen die een bijdrage hebben geleverd aan het welslagen van deze dag waren bedankt, en ik moet zeggen dat ik als initiatiefnemer van deze dag niet had durven dromen dat er zoveel mensen in Bolsward zich belangeloos zouden willen inzetten voor deze dag!, zijn we in optocht naar de Jumbo gelopen. Daar was Maria, kunstenares, bezig met graffiti. Er staan inmiddels twee gedichten op de schutting van de bouwput tegenover de Jumbo, in de komende tijd zal het verder worden afgemaakt.
Al met al kijk ik met veel voldoening terug op de dag. De werkgroep heeft unaniem besloten om te blijven functioneren om in de toekomst meerdere projecten die te maken hebben met sociale thema’s zoals omzien naar elkaar en de armoede problematiek uit te gaan voeren.
Mocht u zich aangesproken voelen en wellicht denken hier zou ik ook wel een bijdrage aan willen leveren dan kunt u natuurlijk contact met mij opnemen.
Alle goeds,

Kees van kordelaar, Diaconaal opbouwerker de 4-sprong