Nieuwe tijden per 1 december - inclusief rooster voor december

Al eerder hebben we aandacht besteed aan de veranderingen in het liturgisch rooster, die we per 1 december aanstaande willen en eigenlijk ook wel moeten doorvoeren. Aan het eind van dit artikel vindt u alvast het rooster voor de maand december in de nieuwe opzet, met daarin natuurlijk ook de kerstvieringen (tot en met Eerste Kerstdag). De belangrijkste veranderingen op een rijtje:
In Bolsward gaan de vieringen op zaterdagavond gewoon door om 19.00 uur. Tot 1 september 2013 blijven dit woord- en communievieringen, maar eens in de maand komt er ruimte voor andere liturgische vormen. In december is dat een gebedsviering rond de O-antifonen op 15 december. Zo hopen we andere doelgroepen te bereiken en een grotere afwisseling van soorten vieringen aan te bieden. De zondag vieren we in Bolsward in het vervolg om 11.00 uur met H. Eucharistie.
In Makkum en Witmarsum stappen we af van vieren op de zaterdagavond. Zondag om 09.30 uur is er de ene week een eucharistieviering, de andere week een viering van woord en communie.
Workum heeft om en om de viering op zaterdag òf op zondag. De ene week is er zaterdagavond om 19.00 uur eucharistieviering (en ’s zondags geen viering), de andere week is er op zondagmorgen een viering van woord en communie om 09.30 uur (en zaterdagavond geen viering). Dit betekent, dat Workumer kerkgangers scherper in de gaten moeten houden wanneer de viering is. Dat is niet ideaal, maar de stap naar alleen op zaterdagavond vieren was beslist te groot voor deze parochie.
Elke verandering moet wennen, en hoe groter de verandering, hoe meer wennen. Vooral uit Workum en Bolsward horen we gemengde geluiden. Vrijwilligers en andere parochianen zien wel de kansen van de nieuwe opzet, maar sommigen zijn ook bezorgd om de reacties van de trouwe kerkgangers van nu. Er is een zekere ongerustheid over “hoe het komt”. Vooral betekent het veranderen van de kerktijd voor vele Bolswarders, dat er consequenties zijn voor de verdere invulling van de zondag. Dat vindt lang niet iedereen prettig. Sommigen zijn blij met de kans om zowel uit te kunnen slapen als de zondag te kunnen vieren, anderen voelen zich ongelukkig met het late koffiedrinken na de viering, bijvoorbeeld in verband met het eigen maaltijdritme of het verlangen, ’s middags ruim de tijd aan zichzelf te hebben voor bezoek of wandelen/ fietsen.
We hebben begrip voor deze gevoelens en tot op zekere hoogte delen we ze ook. En toch hopen we, dat u er mee de schouders onder wilt zetten. In zorgvuldig overleg met vele partijen hebben we geprobeerd, een rooster te maken dat recht doet aan wie wij op dit moment zijn als parochies van de Viersprong: vier geloofsgemeenschappen, die vitaal, gevoed en geïnspireerd willen worden en blijven, niet alleen omwille van wie er nu zijn, maar ook voor nieuwe mensen. Wij zijn ervan overtuigd, dat dit nieuwe rooster het best mogelijke is. Laten we er samen iets goeds van maken!

Het pastoraal team.

VIERSPRONGROOSTER VAN ZATERDAG 1 DEC. T/M. WOENSDAG 26 DEC.

Plaats
Viering