Bezinnen met de bisschop

Bisschop De Korte verzorgt serie vastenlezingen

In het kader van de vastentijd verzorgt bisschop De Korte in het Karmelklooster in Drachten een serie van drie lezingen op de woensdagen 23 en 30 maart en 6 april.

Met deze vastenlezingen wil mgr. De Korte inspiratie bieden in een tijd van bezinning en reflectie met drie thema’s die hem na aan het hart liggen. Iedere bijeenkomst wordt afgesloten met een gezamenlijk avondgebed.

Woensdag 23 maart: Kerk en samenleving

De vreugde en de hoop, het verdriet en angst van de mensen in onze samenleving zijn ook de vreugde en de hoop, de angst en het verdriet van de christenen van vandaag. Daarom voelt de Kerk zich sterk verbonden met de samenleving, en heeft de Kerk een visie op wat goed samenleven is. Op deze eerste avond zullen centrale thema’s uit het sociale denken van de Kerk aan bod komen, zoals menselijke waardigheid, solidariteit en bonum commune.

Woensdag 30 maart: Kerk en duurzaamheid

De vraag naar duurzaamheid en de toekomst van onze aarde is een van de meest indringende vragen van onze tijd, een thema dat maatschappelijk breed leeft. De Kerk heeft vanuit haar verstaan van de aarde als een wereld die God ons heeft toevertrouwd om er als rentmeesters voor te zorgen, eigen inzichten in een goede omgang met de aarde. Over die inzichten gaat het op deze avond.

Woensdag 6 april: Kerk en oecumene

Sinds meer dan een halve eeuw zet de Katholieke Kerk zich van harte in voor de ontmoeting met de andere christelijke kerken. Zeker in Noord-Nederland, waar de Katholieke Kerk vanouds een minderheidspositie heeft te midden van de andere christelijke tradities, is het bevorderen van ontmoeting en eenheid tussen de christenen van groot belang. De bisschop geeft op deze avond zijn visie op oecumene.

Locatie: Karmelklooster, Burgemeester Wuiteweg 162, 9203 KP Drachten

Tijd: 20.00-22.00 uur

Toegang gratis, vrije gift na afloop. Opgave vooraf is niet nodig