Even voorstellen… Adventsactie 2010 in een nieuw jasje

Géén  SOLIDARIDAD, maar een bisschoppelijke  adventsactie!

De katholieke gemeenschap in Nederland spant zich ieder jaar in om in de tijd voor Kerstmis aandacht te geven aan minderbedeelden. We noemen die inspanning ‘de adventsactie.’ Ze is helemaal vernieuwd.

De Adventsactie helpt kerken in minder welvarende landen om hun diaconale opdracht mogelijk te maken. Dat kan dus van alles zijn: onderwijs verzorgen, preventieve gezondheidszorg voor kinderen, voedselhulp voor vluchtelingen, weerbaarder maken van gediscrimineerde bevolkingsgroepen, training van jonge boeren of de opvang van kwetsbare meisjes in sloppenwijken. Het diaconale mes snijdt overigens aan twee kanten: omdat wij ons inspannen voor kerken elders maken we zelf werk van onze diaconale opdracht. Hun uitdaging is ook de onze. Wij nemen onze verantwoordelijkheid, geven iets van onze tijd, aandacht en welvaart en dragen zo bij aan kansen voor mensen.

Het bijzondere van de katholieke kerk is dat ze een groot internationaal netwerk heeft. Je kunt bij wijze van spreken iedere parochie in de wereld bellen en zelf in contact komen met degene die in zijn of haar omgeving een verschil maakt. Veel van het diaconale werk (maar niet alles) wordt gedaan door broeders, zusters en paters – net als honderd jaar geleden bij ons. Zij leven zonder persoonlijk bezit en kunnen zichzelf niet verrijken met wat ze doen. Daarom is het ontwikkelingswerk van de kerk ook zo kosteneffectief. Het is als met je familie: je kent elkaar, je weet dat je elkaar kunt vertrouwen en daarom kun je zonder veel poespas elkaar tot steun zijn.

Nieuwsgierig naar de Adventsactie 2010? Kijk dan eens op www.adventsactie.org

Van harte aanbevolen door de VOM werkgroep/ Bolsward