Op zaterdag 11 en zondag 12 september vierden de gezamenlijke kerken van Bolsward hun startweekend.

Op zaterdagmiddag kon jong en oud spelletjes doen op het gras rond de Martinikerk. Voor de allerjongsten was er een spelletjescircuit georganiseerd. De kinderen kregen allemaal een prijsje na afloop. Voor de wat oudere jeugd was er een zeskamp. In teams werd er gestreden om de meeste punten. Vooral het zak slaan boven een bak water was spectaculair. ’s Avonds konden teams van 12 tot 80 jaar mee doen aan deze zeskamp. Er werd fanatiek en met veel plezier gestreden. Het leuke was dat de teams ook wisselend van samenstelling waren: het was geen strijd van kerk tegen kerk, maar teams van verschillende kerken streden tegen elkaar! En het plezier stond voorop.

‘Middags was er voor de liefhebbers ook gelegenheid om allerlei oud Hollandse spelletjes te doen. Ook daar was veel belangstelling voor.

Tussen 18.00 en 20.00 uur was er een barbecue. Het weer werkte mee: het bleef droog, en de warmte van de barbecues zorgde ervoor dat daar de groepen mensen zich rond verzamelden. De sfeer was erg goed, en het thema van deze dag: “samen spelen, samen delen” werd waar gemaakt.

Zondagmorgen was er een gezamenlijke startdienst. Het thema van deze viering was : “Stad van hoop”. Als je stad opgaat in een grote gemeente, verlies je dan alles? Of is er hoop op een leefbare stad? De verhalen van de mensen uit de verschillende wijken uit Bolsward die vertelden over hun bijdrage aan een leefbare stad waren indrukwekkend. In Bolsward is veel talent om te bouwen aan de stad van hoop. Het verhaal van het nieuw Jeruzalem was ook hoopgevend. En het was fijn dat christenen van verschillende kerken in Bolsward weer samen vierden.

Het was bijzonder dat de PKN-kerken samen met de Rooms Katholieke kerk en het Keerpunt het starweekend vierden. Maar voor herhaling vatbaar!