Pastoor Van der Wal gaat voor bij de Kruisweg in Lourdes

Begin mei gaan zo’n veertig mensen vanuit Bolsward, Makkum, Witmarsum en Workum op bedevaart naar Lourdes. De Bolswarder pastoor Van der Wal zal deze bedevaart vanuit de Viersprong geestelijk begeleiden. Deze bedevaart wordt georganiseerd door het VNB Lourdeswerk Bolsward. Pastoor van der Wal vindt het belangrijk om ook tijdens zo’n bedevaart beschikbaar te zijn voor de parochianen. De pastoor is zelf pelgrim in hart en nieren: hij ging al een aantal keer naar Santiago de Compostella en ook Lourdes is voor hem geen onbekende plaats meer. “Voor mij is, naast de liturgie en het parochieleven, het pelgrimeren een belangrijke vorm van kerk zijn. Het samen op weg zijn maakt dat je het leven ziet in een ander perspectief. Speciaal als je leven wordt getekend door ziekte of handicap is dat buitengewoon helpend. Samen naar Lourdes wordt die ervaring verbonden met parochie en liturgie en werkt daarmee ook na Lourdes door.”

Hotelleider Patrick Janssen is blij met de deelname van Van der Wal: “Bij bedevaarten van VNB Nationale Bedevaarten is altijd geestelijke begeleiding. Ik vind het fijn dat onze eigen pastoor vanuit de Viersprong mee gaat, dat is voor veel mensen toch vertrouwder dan een willekeurige andere priester. Pastoor kent de mensen al, zij kennen hem. Verhalen die in Lourdes naar boven komen, kunnen weer terug in Bolsward een vervolg krijgen.”

De reis naar Lourdes gaat per speciale bedevaartstrein vanuit Den Bosch en is van 2 tot en met 9 mei 2010. Deze nachttrein rijdt in één keer vanuit Nederland naar Lourdes. In Lourdes wordt door de eigen hotelleider een programma aangeboden, dat naast de gemeenschappelijke delen ook eigen onderdelen voor De Viersprong bevat. Het intensieve programma biedt voldoende ruimte voor rust en vrije tijd.

Voor deze reis zijn nog zo’n tien plaatsen beschikbaar. Belangstellenden kunnen contact opnemen met Patrick en Boudien Janssen-Terbraak, contactpersonen voor het VNB Lourdeswerk in de parochies Bolsward, Makkum, Witmarsum en Workum, telefoon 0515-580870.