Op het priesterkoor in de basiliek te Bolsward zijn een aantal koorbanken geplaatst. Ze zijn afkomstig uit het voormalige karmelietessenklooster te Drachten en stonden al zo'n anderhalve maand langs de rechter zijwand in de basiliek te wachten op een betere plaats.

De huidige opstelling is op proef. We onderzoeken nu of dit bevalt en nemen daar ruim de tijd voor. Ondertussen zullen er wat kleine herstelwerkzaamheden worden verricht.
Bij koorbanken denken we vaak als eerste aan kloosters, waar men het koorgebed bidt. Toch zijn er heel veel andere kerken die ook koorbanken hebben. In Nederland vinden we deze vaak in voormalige grote katholieke stadskerken. Denk bijvoorbeeld aan de Martinikerk te Bolsward en de Geertrudiskerk te Workum. Ze stonden daar nooit alleen maar voor de sier, maar altijd om de getijden (het officie) te bidden. Dat zal in de basiliek niet anders zijn. In ieder geval de vespers op zaterdag om 17:00 worden in de koorbanken gebeden. U bent van harte welkom om mee te bidden! Het kost u maar zo'n 20 minuten.

Klik hier en hier als u wilt zien hoe de koorbanken in Drachten stonden.